How to Cite
Villalobos Antúnez, J. V., Guerrero Lobo, J. F., Caldera Ynfante, J. E., & Ramírez Molina, R. I. (2022). Perspectives Of Critical Epistemology: The Fundamental Question About A New Science. Novum Jus, 16(3), 161–187. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2022.16.3.7
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Abstract

Many current problems surrounding science revolve around the complex epistemological framework that shapes a new vision of knowledge about reality. The traditional epistemological positions are characterized by the explanation of nature by means of concatenated facts; that is, as bricks attached to each other giving shape to the edifice of science. A conception of this nature showed that the idea of certainty was nothing more than a mere illusion, opening the way, on the contrary, to the idea of the uncertainty of knowledge based on the descriptions of quantum physics, also a product of the non-reductionist conception of reality, thus criticizing the specular representation. This article addresses the main problems surrounding the critical conceptions that the emerging epistemology reveals about knowledge, pointing towards a much more complex vision of reality.

Keywords:

References

Bohm, David. La totalidad y el orden implicado. Barcelona (España): Editorial Kairós, 1987.

Bunge, Mario. Epistemología. México D.F.: Siglo XXI Editores, 1980.

Caldera Ynfante, Jesús E. “La democracia como derecho fundamental: Ideas sobre un modelo de Democracia Integral”. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, no. 87 (2018): 584-624.

Caldera Ynfante, Jesús E. “Intervención Humanitaria Electoral: El Consejo de Seguridad de la ONU y la superación del conflicto político en Venezuela”. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, no. 92 (2020): 493-553.

Caldera Ynfante, Jesús E. “Biocracia y derecho fundamental al nuevo orden mundial en la postpandemia COVID-19”. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana 25, extra no. 4 (2020): 33-49.

Cubides Cárdenas, Jaime, Jesús E. Caldera Ynfante y Érika Ramírez Benites. “La implementación del Acuerdo de Paz y la seguridad en Colombia en el posconflicto”. Revista Utopía y Praxis Latinoamericana 23, no. 2 (2018): 178-193.

Capra, Fritjiof. El punto crucial. Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Editorial Troquel, 1992.

Casas, Manuel G. Introducción a la filosofía. Madrid: Editorial Gredos, 1970 Fundación Congreso Futuro. Aprender a convivir. Conferences 2022: www.congresofuturo. cl (acceso febrero, 15, 16 y 17, 2022).

René Descartes. Discurso del método. Buenos Aires: Losada, 1964.

Fuentes, Miguel. La evolución de las teorías científicas. Aproximación a innovaciones epistemológicas desde la ciencia de la complejidad. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso de la Universidad Católica de Valparaíso, 2021.

González Moena, Sergio. “América Latina y complejidad”. In Pensamiento Complejo. En torno a la obra de Edgar Morin, compiled by Sergio González Moena. Santa Fe de Bogotá:

Cooperativa Editorial Magisterio, 2006.

Habermas, Jürgen. Conocimiento e interés. Madrid: Editorial Taurus, 1982

Habermas, Jürgen. La lógica de las ciencias sociales. Madrid: Editorial Tecnos, 1996

Habermas, Jürgen. Verdad y justificación. Madrid: Editorial Trotta, 2011.

Kuhn, Thomas S. La estructura de las revoluciones científicas. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2005.

Martínez Miguélez, Miguel. La Nueva Ciencia. Su desafío, lógica y método. México: Editorial Trillas, 2006.

Martínez Miguélez, Miguel. El paradigma emergente. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Editorial Trillas, 2005.

Martínez Miguélez, Miguel. El conocimiento científico y la ciencia en el siglo XXI, y sus Dificultades Estreognósicas. Caracas: Editorial Trillas, 2016.

Morin, Edgar. “L'intelligence de la complexité”. Traducido por José Luis Solana Ruiz.

https://www.ugr.es/~pwlac/G20_02Edgar_Morin.pdf

Morin, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Caracas: CIPOST-

UNESCO, 2000.

Morin, Edgar. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 2005.

Morin, Edgar. “La necesidad de un pensamiento complejo”. In Pensamiento Complejo. En

torno a la obra de Edgar Morin, compiled by Sergio González Moena. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2006.

Ortega y Gasset, José. Meditaciones del Quijote, edited by J. Marías. Madrid: Cátedra, 2010.

Perafán Del Campo., E.A. “Editorial: Un espacio para la interdisciplinariedad”. Novum Jus

, no. 2, (2021): 11-21, https://doi.org/10.14718/10.14718/NovumJus.2021.15.2

Puente de la Vega, Victoria, Nicanor Huamán Naula, Francisco A. Ganga-Contreras, and

Wendolin M. Suárez-Amaya. “Reflexiones acerca de la investigación universitaria desde

la perspectiva de la Teoría de la Complejidad”. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores 8, no. 33 (2021): article 14. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2630

Rodríguez Martínez, José. “Ciencia y Derecho: ¿cómo formas de la dominación social?”.

Novum Jus 15 (Especial) (2021): 1-37. http://doi.org/10.14718/NovumJus.2021.15.E.6

Rojas González, Gregorio. “Educar en filosofía para saber estar en la realidad jurídica”.

Novum Jus 10, no. 1 (2016): 11-29. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2016.10.1.1

Ruiz L., Luis Enrique. “Aproximación a la integración superior del saber”. In Pensamiento

Complejo. En torno a la obra de Edgar Morin, compiled by Sergio González Moena,

-107. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2006.

Silva García, Germán. “Sobre la naturaleza epistemológica de la criminología: Una polémica con Carlos Albert”. In La criminología como crítica social. Ensayos de homenaje a Carlos Albert, 627-651. Santiago de Chile: Editorial Metropolitana, 2013.

Stadler, Friedrich. El círculo de Viena. Empirismo lógico, ciencia, cultura y política. México:

Fondo de Cultura Económica, 2018.

Villalobos-Antúnez, José Vicente and Iraima Georgina Palencia. “Epistemología de la

complejidad. Perspectiva desde las organizaciones universitarias”. In Memorias arbitradas del 2do. Congreso Virtual Internacional de Ciencias Gerenciales, 341-351. Universidad Rafael Belloso Chacín: Maracaibo, 2014. http://virtual.urbe.edu/eventostexto/CIC/URB-027.p

Villalobos-Antúnez, José Vicente, Víctor Márceles and Teresa Ayala. “Epistemología y

ciencia: La hermenéutica filosófica como crítica al método científico”. REDHECS. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social 9 (2016): 105-120, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4773154

Villalobos-Antúnez, José Vicente. “Karl. R. Popper, Heráclito y la invención del logos. Un

contexto para la filosofía de las ciencias sociales”. Opción. Revista de Ciencias Sociales y

Humanas, no. 84 (2017): 4-11. https://www.redalyc.org/journal/310/31054991001/

Villalobos-Antúnez, José Vicente, José Francisco Guerrero Lobo, Reynier Israel Ramírez-

Molina, Luis Eduardo Díaz-Cid, Yanelis M. Ramos-Márquez, Jairo Enamorado-Estrada and G.I Ruiz G. “Karl Popper y Heráclito. Antecedentes y problemas actuales de la Filosofía de la Ciencia”. Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, no. 92 (2020): 984-1018. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7626848

Wilczek, Frank. Las diez claves de la realidad. Barcelona: Editorial Crítica, 2022

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |