How to Cite
Solórzano Alfaro, N. J. (2013). Legal experience, learning experience : pedagogical approaches to generate meaningful learning in the practice of law. Novum Jus, 7(1), 51–70. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2013.7.1.3
License

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Abstract

This short article intends to offer an approach to the pedagogical issue in the practice of Law. It is motivated by the question regarding why, if Law is intimately and deeply connected to life, fulfilling it many times seems to be a sign of restraint, aggression and suppression of life. This leads to explore a change in the way of raising questions and practicing answers based on the idea that it is not enough to criticize legal imagination, but that we must move forward and put that imagination in its replication process and, therefore, in the pedagogical fact of the legal culture replication.

Keywords:

References

Assmann, Hugo. Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea S. A. de ediciones, 2002.

Boff, Leonardo. El cuidado esencial. Ética de lo humano, compasión por la Tierra. Madrid: Trotta, 2002.

Bohm, David y David Peat. Ciencia, orden y creatividad. Las raíces creativas de la ciencia y la vida. 2a ed. Barcelona: Kairós, 1998.

Briggs, John y David Peat. Las siete leyes del caos. Las ventajas de una vida caótica. Barcelona: Grijalbo, 1999.

Calvo, Carlos. Del mapa escolar al territorio educativo. Santiago de Chile: Nueva mirada, 2007.

Capella, Juan Ramón. El aprendizaje del aprendizaje. Fruta prohibida. Una introducción al estudio del Derecho. Madrid: Trotta, 1995.

Capograssi, Giuseppe. Opere, Tomo II. Milán: Giufré, 1959.

Capra, Fritjof. El punto crucial. Ciencias, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Troquel, 1992.

Doczi, György. El poder de los límites. Buenos Aires: Troquel, 1999.

Eisler, Riane. El cáliz y la espada. Nuestra historia, nuestro futuro. 4a ed. Santiago de Chile: Cuatro vientos, 1993.

Elizalde, Antonio. Desarrollo humano y ética para la sustentabilidad. Santiago de Chile: PNUMA, Universidad Bolivariana, 2003.

Ferrajoli, Luigi. Derechos y garantías. La ley del más débil. Madrid: Trotta, 1999.

Gallegos Navas, Ramón (comp.). El destino indivisible de la educación. Propuesta holística para redefinir el diálogo humanidad-naturaleza en la enseñanza. México: Pax México, 1997.

Greene, Maxine. Liberar la imaginación. Barcelona: Graó, 2005.

Gutiérrez, Francisco y Daniel Prieto, Mediación pedagógica. Ciudad de Guatemala: IIME, Edusac, 2002.

Hinkelammert, Franz J. Crítica a la razón utópica. San José: DEI, 1990.

Hinkelammert, Franz J. El sujeto y la ley. El retorno del sujeto reprimido. Heredia: EUNA, 2003.

Hook, Dee. El nacimiento de la era caórdica. Barcelona: Ediciones Granica, 2001.

Maturana, Humberto. El sentido de lo humano. 8a ed. Santiago: Dolmen, 1996.

Maturana, Humberto. Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago: Comunicaciones Noreste, Ltda., 1990.

Maturana, Humberto. Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen, 1999.

Morin, Edgar, Emilio Ciurana y Raúl Motta. Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa,

Morin, Edgar. “Los siete saberes necesarios para la educación del futuro”. http://www.bibliotecasvirtuales.com/biblioteca/Articulos/Los7saberes/capituloI.asp (acceso noviembre 20, 2008).

Morin, Edgar. El método V. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Cátedra, 2003.

Restrepo, Luis Carlos. El derecho a la ternura. Bogotá: Arango editores, 1994.

Santos, Boaventura de Sousa. Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: la ciencia, el Derecho y la política en la transición paradigmática. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2003.

Solórzano Alfaro, Norman J. Crítica de la imaginación jurídica. Una mirada desde la epistemología y la historia al Derecho y su ciencia. San José: Euned, 2010.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |