community; education; peace building; case study
How to Cite
Pérez Cagua, I. N., & Navas-Camargo, F. (2019). The Santa Águeda Parish Bogotá : a case study on peacebuilding through education. Novum Jus, 13(2), 187–208. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2019.13.2.10
License

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Abstract

Peace is built upon actions that generate well-being, and education is conceived as one of the main activities through which welfare and new opportunities are created for people. Based on this premise, priest Germán Chaves from the Santa Águeda church has managed and directed a training process thought to improve the lives of community members by offering high quality and no cost education,including 34 academic projects involving courses, seminars, and certification programs, in a four year period, with a total of 2193 persons attending these courses.

This article presents a case study of in the Santa Águeda community parish, an active subject that frames peace-building actions under community initiatives. The first section explains why a case study is applied to the understanding of this specific situation. Then, the authors examine theories
about peace building that support the actions undertaken in the Santa Águeda parish. The third section presents the perception of the beneficiaries regarding these activities. Finally, the data and appreciations collected during field work in the parish are analyzed.

Keywords:

References

Arango Muñoz, Diego Germán. La idea de bienestar según Aristóteles. http://coloquioprofesoral.unal.edu.co/index.php?id=32&tx_ttnews%5Btt_news%5D=146 (acceso mayo 20, 2018).

Aristizábal, Boni. La educación para el desarrollo en la enseñanza universitaria como una estrategia de la cooperación orientada al desarrollo humano. Valencia: Universidad de Valencia, 2005.

Bogotá cómo vamos. Informe de calidad de vida en Bogotá, 2017. Así avanza la ciudad. http://bogotacomovamos.org/documentos/informe-de-calidad-de-vida-enbogota-en-2017/ (acceso mayo 14, 2018).

Cámara de Comercio de Bogotá. Beneficios de la formalidad y riesgos de la informalidad. https://ccb.org.co/Fortalezca-su-empresa/Temas-destacados/Formalice-suempresa/Beneficios-de-la-formalidad-y-riesgos-de-la-informalidad (acceso mayo14, 2018).

Casley, Dennis y Denis Lury. Data Collection in Developing Countries. 2a ed. Oxford: Clarendon Press, 1987.

Congreso de la República de Colombia. Ley 1064 de 2006, Por la cual se dictan normas para el apoyo y fortalecimiento de la educación para el trabajo y el desarrollo humano

establecida como educación no formal en la ley general de educación?. Bogotá: Diario Oficial No. 46.341, 26 de julio de 2006.

Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de 1994, ?Por la cual se expide la Ley general de educación. Bogotá: Diario Oficial No. 41.214, 8 de febrero de 1994.

Cook, Thomas. Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid:Morata, 1986.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. Encuesta multipropósito 2014. http://dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condicionesde-vida/encuesta-multiproposito/encuesta-multiproposito-2014 (acceso mayo 15, 2018).

Departamento Nacional de Planeación. Sisbén. https://sisben.gov.co/sisben/paginas/que-es.aspx (acceso octubre 15, 2018).

Ferrajoli, Luigi. Sobre los derechos fundamentales. Cuestiones constitucionales, núm. 15

(diciembre 2006): 119. https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/cuestionesconstitucionales/article/view/5772/7600 (acceso septiembre 30, 2018).

Flick, Uwe. Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2012.

Formichella, María Fernanda. El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. Buenos Aires: Tres arroyos, 2004.

Galtung, Johan. An Editorial. Journal of Peace Research 1, núm. 1 (marzo, 1964): 1-4.

https://jstor.org/stable/422802 (acceso septiembre 20, 2018).

Galtung, Johan. La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia, núm. 183 (enero, 2016): 147-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

(acceso octubre 28, 2018).

Galtung, Johan. Violence, Peace, and Peace Research. Journal of Peace Research 6, núm. 3 (1969): 167-191. http://jstor.org/stable/422690 (acceso octubre 15, 2018).

Maslow, Abraham. A Theory of Human Motivation. Psychological Review 50, núm. 4 (julio, 1943): 370-396. http://dx.doi.org/10.1037/h0054346 (acceso mayo 28, 2018).

Michaud, Yves. Violence et politique. París: Gallimard, 1978.

Navas Camargo, Johanna Fernanda. Turismo comunitario y desarrollo humano y sostenible en el agroparque Los Soches: evaluación de una experiencia a través del estudio de casos. Tesis doctoral, Universidad de Valladolid, 2015.

Organización de Naciones Unidas [ONU]. Declaración universal de los derechos humanos. Nueva York, 10 de diciembre de 1948.

Organización de Naciones Unidas [ONU]. Informe sobre desarrollo humano 2010. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo, 2010.

Organización de Naciones Unidas [ONU]. Informe sobre desarrollo humano 2013. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo, 2013.

Pérez Serrano, Gloria. Investigación cualitativa 1: retos e interrogantes métodos. 6a ed. Madrid: La Muralla, 1994.

Rendón Merino, Álvaro. El aprendizaje de la paz: métodos y técnicas para su construcción desde procesos pedagógicos. Bogotá: Magisterio, 2000.

Rodríguez Gómez, Gregorio, Javier Gil Flores y Eduardo García Jiménez. Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe, 1997.

The State University of New York. Globalization 101. http://globalization101.org/introduction-what-isdevelopment-2 (acceso octubre 1, 2018).

Valdés, Margarita. Dos aspectos en el concepto de bienestar. Doxa. Cuadernos de filosofía del derecho, núm. 9 (1991): 69-89. http://cervantesvirtual.com/obra/dos-aspectosen-el-concepto-de-bienestar-0/ (acceso octubre 25, 2018).

Valles Martínez, Miguel. Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis, 1999.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |