How to Cite
Santaella Vallejo, A. (2019). Clay ceiling : reflections on co-responsability education. Novum Jus, 13(1), 71–88. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2019.13.1.4
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Abstract

The educational model for girls has been designed according to the role attributed to women in every moment of history. At present, despite the existing parity of rights between men and women,real gender equality has not yet been achieved. Women still find a series of social limitations (glass ceiling) or personal limitations (cement ceiling) that prevent them from being equal. In terms of education, there exists another type of ceilings that we will call clay ceiling, which refers to visible or invisible educational barriers, as well as to the absence of capacities and aptitudes that impede the achievement of real equality; and which, due to their customary nature, are difficult to eradicate and place limits on both men and women. This paper proposes the acceptance of new educational values, such as co-responsibility and gender intelligence, in order to develop different vital expectations for both.

Keywords:

References

Bonino, Luis. "Los micromachismos", La Cibeles, núm. 2 (2004): 1-6. Capel Marti´nez, Rosa María. El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930), 2a ed. Madrid: Ministerio de Cultura, 1986.

Castilla y Cortázar, Blanca. Persona y género. Ser varón y ser mujer. Madrid: Ediciones internacionales universitarias, 1997.

Cuban, Larry. The Managerial Imperative and the Practice of Leadership in Schools. Albany: State University of New York, 1988.

Chinchilla, Nuria, Esther Jiménez y Marc Grau. Maternidad y trayectoria profesional en España. Pamplona: Universidad de Navarra, 2017.

De Beauvoir, Simone. Le deuxième sexe. París: Gallimard, 1949. Del Amo, María Cruz. La educación de las mujeres en España: de la amiga a la universidad. Participación educativa, núm. 11 (2009): 8-22.

Del Rincón, María Fernanda. "Mujeres azules de la Sección Femenina: formación, libros y bibliotecas para el adoctrinamiento político en España (1939-1945)". MÿI: Métodos de información I, núm. 1 (2010): 59-81.

Del Valle Loroño, Ana Irene. "Inercias de género en la gestión de la vida profesional y familiar. Dos generaciones de familias de doble carrera". Tesis doctoral, Universidad de Deusto, 2016.

Durán y Lalaguna, Paloma. Los límites del derecho. Granada: Comares, 1996.

Elósegui Itxaso, María. "Educar en la corresponsabilidad entre mujeres y hombres. La igualdad necesaria". Revista General de Derecho Canónico y Derecho Eclesiástico del Estado, núm. 20 (2009): 1-28.

Elósegui Itxaso, María. Diez temas de género. Hombres y mujeres ante los derechos productivos y reproductivos. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2011.

España. "Fuero de los españoles". Madrid: Boletín Oficial del Estado No. 199, 18 de julio de 1945.

España. Constitución Política. Madrid: Tecnos, 1931.

Fung, Archon y Erik Olin Wright. Deepening Democracy. Institutional Innovations in Empowered Participatory Governance. Nueva York: Verso, 2003.

López Moratalla, Natalia. Cerebro de mujer, cerebro de varón. Madrid: Rialp, 2007.

Martínez Priego, Consuelo. "Dinamismo familiar interno" en La familia y sus ámbitos. Cinco ensayos en torno a la familia desde la persona, editado por Consuelo Martínez Priego y Miguel Ruenmayor, 25-58. Ciudad de México: Porrúa, 2016.

Ministerio de Educación y Cultura y Deporte. Evolución del sistema educativo español. Madrid: Autor, 2004.

Ministerio de Educación. La educación en España (base para una política educativa). Madrid: Autor, 1969.

Pablo VI. Dignitatis Humanae. Concilio Vaticano II. Roma, 7 de diciembre de 1965.

Rebollo Mesas, Pilar. "El servicio social de la mujer de Sección Femenina de Falange. Su implantación en el medio rural" en Nuevas tendencias historiográficas e historia local en España, coordinado por Miguel Ángel Ruiz Carnicer y Carmen Frías Corredor, 297-316. Huesca: Universidad de Zaragoza, 2001.

Sáez Lara, Carmen. Mujeres y mercado de trabajo: las discriminaciones directas e indirectas. Madrid: Consejo Económico y Social de España, 1994.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |