How to Cite
Cárdenas Romero, J. F. (2017). Education for peace : from the constitution of 1991 to the cathedra de la peace. Novum Jus, 11(1), 103–127. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2017.11.1.4
License

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

    1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
    2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
    3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Abstract

The Colombian State established the Cátedra de la Paz (The Teaching of Peace) through Law 1732 of 2014 and its Regulatory Decree No. 1038 of 2015 within the framework of negotiations between the national government and the guerrilla forces of the Revolutionary Armed Forces of ColombiaArmy of the People (FARC-EP). Its purpose was to enhance the involvement of the educational institutions of the country in a culture of peace in the context of negotiations. It clearly recognized the importance of education in this regard. This article aims to examine the national and international background that gave rise to the Cátedra, as well as to present the specific characteristics proposed for its implementation.

Keywords:

References

Bauman, Z. & Mazzeo, R. (2012). Sobre la educación en un mundo líquido, conversaciones con Ricardo Mazzeo. Barcelona: Grupo Planera (GBS).

Colombia, Asamblea Nacional Constituyente. (1991). [Artículo 67 de la constitución de 1991 : sesiones de las comisiones] / Asamblea Nacional Constituyente. Bogotá: Presidencia de la República. Consejería para el Desarrollo de la Constitución.

Colombia, C. d. (1991). Constitución Política de Colombia.

Corte Suprema de Justicia, (1992). Sentencia No. T-499/92

Ferrajoli, L. (2006). Sobre los derechos fundamentales. Revista Cuestiones constitucionales (15), 113-136.

Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao: Gernika Gogoratuz.

Galtung, J. (2003). El arte de hacer la paz. Pioneros de paz, 2-7.

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacificos. Bilbao: Bakeaz.

Galtung, J. (2003). Violencia cultural. Bilbao: Gernika Gogoratuz.

Herrera, J. M. (2005). Investigación de la paz y los derechos. Andalucia: Universidad de Granada.

Kant, I. (1995). La Metafisica de las costumbres. (A. C. Sancho, Trad.) Bogotá: Tecnos.

Lerma, C. A. (2007). El derecho a la educación en Colombia. Buenos Aires: Flape.

Lopez, C. N. (1993). Vivir en paz, paz y derechos humanos. Derechos y libertades. Revista del Instituto Bartolomé de las Casas. Año Nº 1, Nº 1,, 169-178.

M.E.N., (1995). Ley 115 general de educación.

M.E.N., (2007). Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos PLANEDH.

M.E.N., (2015). Decreto 1038. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la paz.

Moreno., M. F. (2014). El concepto de paz en la constitución política de colombia de 1991: reconstrucción dialéctica de su significado a partir de la jurisprudencia de la corte constitucional. Revista de derecho. Universidad Catolica del Norte(2), 305-346.

Ramírez, M. T. (2006). La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX Banco de la República. Banco de la República (No. 002992).

Salamanca, M.; Rodriguez, M.; Cruz, J.; Ovalle, R.; Pulido, M.; Molano, A.; . (2016). Guia para la implementación de la Catedra para la paz. Bogotá: Santillana.

Sarmiento, A. L. (2013). Teoria critica fundamento de los derechos humanos . Bogotá: LSA.

UNESCO. (1950). Actas de la conferencia general de la organizacion de las naciones unidas par la educacion, la ciencia y la cultura. 15-17. Florencia.

UNESCO. (1960). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza 1960. Paris : UNESCO.

UNESCO. (1969). Algunas sugestiones sobre la enseñanza acerca de los derechos humanos. Ginebra: Atar, S.A.

UNESCO. (1974). Recomendación sobre la Educación para la Comprensión, la Cooperación y la Paz Internacionales y la Educación relativa a los Derechos Humanos y las Libertades Fundamentales. París.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |